În cadrul Proiectului PHARE 2005 - Consolidarea  Democrației în România, dezvoltat de către Asociația Asistență și Programe pentru Dezvoltare Durabilă - Agenda 21 și Agenția Națională a Funcționarilor Publici și având ca parteneri  Societatea Romană de Radio, Revista de Economie și Administrație Locală, editată de Tribuna Economică, se derulează Proiectul ,,TRANSPARENȚĂ ȘI PARTICIPARE ÎN ADMINISTRAȚIA PUBLICĂ', proiect care se implementează în municipiul București și județele Bacău, Hunedoara, Sibiu și Teleorman.

           

        Din judetul Teleorman au fost selectate, pentru participarea la proiect: Consiliul Județean Teleorman, Primaria Municipiului Alexandria, Primaria Orașului Zimnicea și Primaria Comunei Islaz.

 

1. Inițiator/beneficiari/parteneri - Consiliul Județean Teleorman - beneficiar și partener.

 

2. Scopul proiectului îl reprezintă

Ÿexperimentarea și în România a modelului Consiliului Europei de evaluare a transparenței instituționale și a nivelului de participare a cetățenilor la viața publică (C.L.E.A.R.), prin aplicarea acestuia în 18 autorități și instituții publice din cele 5 locații ale proiectului.

Ÿ Obiectivul general al proiectului îl reprezintă participarea cetățenilor la procesul de luare a deciziilor la nivel local.

În conformitate cu scopul propus, proiectul a dezvoltat ca și obiective specifice:

- Organizarea unui complex de activități de informare a cetățenilor privitor la cele mai eficiente forme de participare la viața publică și promovare a modelelor de succes în atragerea cetățenilor în actul de guvernare locală.

- Atragerea unor importante și diverse resurse umane și structuri instituționale (instituții publice, autorități locale, ONG-uri, mass-media, cetățeni, funcționari publici);

- Adaptarea modelului european la particularitățile locale;

- Abordarea creatoare și inovativă a modelului european (autoevaluarea completată cu intervievarea cetățenilor și derularea unor proceduri alternative capabile să asigure o informație cât mai completă și relevantă).

-Munca voluntară a unui grup de monitori;

- Valorificarea eficientă a parteneriatului public – privat

Voluntarii

30 de tineri voluntari, reprezentanți ai societății civile vor fi pregătiți și vor participa la aplicarea modelului C.L.E.A.R. și la realizarea campaniei de informare care va cuprinde cca. 10.000 de cetățeni din cele 5 locații ale proiectului.

Cetățenii

Vor participa la managementul proiectului prin desemnarea unui reprezentant în echipa lărgită de coordonare

Vor fi co-organizatori ai Zilelor cetățenilor

Vor coopera cu autoritățile locale pentru îmbunătățirea instrumentelor și a metodelor de atragere a cetățenilor la decizia locală

3. Durata implementării

Desfășurat pe perioada a 10 luni (1 decembrie 2007 – 30 septembrie 2008), proiectul își propuneacționeze asupra celor 2 factori definitorii pentru democratizarea administrației publice: instituțiile publice și funcționarii publici, pe de o parte și cetățenii pe de altă parte.

4. Resurse implicate

Ca și resurse implicate în cadrul instituțiilor locale implicate, respectiv și în cadrul Consiliului Județean Teleorman s-au avut în vedere următoarele:

·        reprezentanții locali vor fi incluși în echipa lărgită de implementare a proiectului și vor participa la asigurarea unui management eficient al proiectului la nivel local

·        vor sprijini activitatea voluntarilor, asigurându-le accesul în instituții și facilități pentru aplicarea instrumentului C.L.E.A.R.

·        vor selecționa un reprezentant al instituției pentru cursurile de formare și vor sprijini diseminarea informațiilor în interiorul instituției

·        vor face publice rezultatele proiectului prin toate mijloacele de care dispun, site, jurnaliști acreditați, publicații proprii

·        vor sprijini organizarea Zilelor cetățenilor și organizarea activităților de dialog și consultare a cetățenilor din cadrul acestora

 

5. Rezultatele sunt prezentate, după cum urmează:

Ca și partener si beneficiar în cadrul proiectului „Transparență și participare în administrația public㔠este și Consiliul Județean Teleorman.

În calitate de beneficiar și partener pentru managementul proiectului la nivel local, Consiliul Județean Teleorman a fost implicat la nivel de organizare a activităților prevazute prin proiect, a monitorizat activitățile desfășurate în cadrul proiectului, s-au completat și transmis chestionarele adresate funcționarilor publici, a  menținut legătura cu partenerii, media, a asigurat managementul financiar al proiectului, a promovat și diseminat activitățile și rezultatele proiectului.

Principalele rezultate ale proiectului sunt:

- Aplicarea metodologiei CLEAR in propria instituție - 2 componente: aspectele de ordin general și chestionare aplicate;

- Elaborarea rapoartelor – un raport narativ cu aspectele generale și transmiterea bazelor de date rezultate în urma prelucrării chestionarelor;

- Identificarea unui model de bună practică și transmiterea informațiilor relevante pentru includerea acestuia in Ghidul de bune practici;

- Sprijin acordat monitorilor;

- Implicarea în organizarea campaniei de informare la nivel local;

- Organizarea zilelor cetățeanului.

 

Alte rezultate ale proiectului sunt :

 

lCei 30 de voluntari - reprezentanți ai societății civile vor dobândi competențe sporite în exercitarea responsabilităților lor civice și sociale. Ei vor căpăta experiența necesară pentru monitorizarea obiectivă a procesului de democrație locală, precum și experiența necesară pentru o evaluare cât mai corectă a aplicabilității legislației în vigoare. Vor învăța să comunice și inter-relaționeze eficient.

Cetățenii din grupul țintă vor înțelege mai bine mecanismele și regulile care caracterizează o guvernare transparentă, bazată pe principii etice bine definite și modul în care pot fi participanți activi ai procesului de guvernare locală.

Funcționarii publici vor beneficia de un instrument de evaluare propus de o instituție europeană care să le indice gradul în care propriile instituții aplică legile transparenței și care sunt principalele canale de atragere a cetățenilor în actul de decizie la nivel local. Se estimeză că vor deveni mai deschiși față de cetățeni și că prin luarea în considerare a rezultatelor evaluate își vor putea îmbunătăți propria activitate și pe cea a instituțiilor în care lucrează.

Raportul de aplicare a metodologiei CLEAR. Un exemplar al raportului, tradus în limba engleză va fi transmis Comitetului pentru Democrație Locală și Regională din cadrul Consiliului Europei.

 

Ghidul de bune practici – modele pentru perfecționarea managementului instituțiilor publice și a calității serviciilor oferite cetățenilor.

Pliantul, fluturașii, materialele informative – o mai bună informare a cetățenilor, premisa a comunicării eficiente dintre aceștia și funcționarii publici

 

 

 

6. Activități desfășurate

 

 a) Pregătirea și lansarea proiectului

-         desemnarea unui membru coordonator în echipa lărgită de coordonare a proiectului

-         diseminarea informației referitoare la proiect în cadrul propriei instituții și în rândul cetățenilor prin publicarea pe propriul site, publicații proprii și în presa locală

-         formarea echipei de lucru la nivel local (câte o persoană pentru fiecare structură cuprinsă inclusiv responsabilul grupului de voluntari)

-         stabilirea metodologiei / instrumentelor specifice de implementare a proiectului la nivel local

-         identificarea unor oportunități de susținere / dezvoltare a proiectului la nivel local

 

 b) Grupul de voluntari

     - sprijin in selectarea grupului de voluntari

-         realizarea unor întâlniri periodice de informare reciprocă:

     a. cu privire la structura și activitatea instituțiilor implicate în proiect

     b. problemele identificate ca urmarea a activității de monitorizare desfășurate (membrii echipelor de voluntari)

-         acordarea suportului necesar desfășurării activității de monitorizare (facilitarea realizării interviurilor, a accesului la ședințe, facilitarea accesului la informații, acordarea în limita posibilităților a unui spațiu pentru întâlnirile voluntarilor)

-         valorificarea raportului echipelor de monitori prin publicare, prezentarea în cadrul unor ședințe interne, prezentarea în cadrul sesiunilor de formare de la nivel local, afișarea pe site, etc.

c) Cursuri de formare pentru funcționari publici

 - selecționarea funcționarilor publici participanți –  câte 2 persoane/ institutie până  pe 15 februarie. Criteriile pentru selectionarea participanților:  Poziția în ierarhia decizională în cadrul instituției, dorința de a participa la reformarea propriei instituții, astfel încât acesta să funcționeze pe baza legilor transparenței, capacitatea de a influența elaborarea strategiilor și politicilor în cadrul instituției.

- asigurarea cheltuielilor de transport pentru cei doi participanti la sesiunea de formare.

 

d)Evaluarea CLEAR în instituții publice

-         asigurarea condițiilor si a suportului necesar pentru ca activitatea de evaluare să se poată realiza în fiecare dintre cele 18 instituții participante la proiect

Evaluarea s-a făcut atât de către functionarii publici, cât și de către voluntari prin aplicarea chestionarului propus de către Consiliul Europei, adaptat la condițiile specifice din Romania.

- diseminarea raportului de evaluare în propria institutie și către comunitate prin mass - media locală.

e) Emisiunea radio „Dosarele Integrării Europene”

-         elaborarea unor propuneri de teme pentru dezbateri radio, cu accent pe acele teme care au potențial ridicat în eficientizarea activității autorităților /instituțiilor publice

-          delegarea unor participanți pentru emisiunile radio

 

f) Organizarea zilelor cetățeanului (pe parcursul a 2 zile)

 - realizarea fluturasilor necesari campaniilor de informare a cetățenilor - informații relevante privitoare la aspecte legale privind formele de participare la actul de decizie și modele de succes în consultarea cetățenilor și atragerea lor în elaborarea politicilor publice practicate de  instituțiile cuprinse în proiect.

- organizarea in cea de-a doua zi - instituțiile implicate în proiect planifică și desfășoară activitățile specifice (curente) pentru consultarea cetățenilor (ex. Comisii,  consultări publice, consilii consultative, etc.) în conformitate cu prevederile legale specifice pentru fiecare tip de instituție.

Astfel, în județul Teleorman, organizarea Zilelor cetățeanului s-a făcut la Zimnicea, unde au avut loc consultări publice cu cetățeni unde s-a dezbătut strategia de dezvoltare a orașului, de asemenea au fost discutate si diverse probleme ale cetățenilor de interes public.

 

g) Ghid de bune practici

- sprijin acordat echipei de implementare în identificarea exemplelor de bună practică în activitatea instituțiilor implicate în proiect în domeniul transparenței si a implicarii cetățenilor în actul de decizie.

-         diseminarea ghidului la nivel local

 

h) Conferinta de diseminare a rezultatelor proiectului

 - participarea la conferinta finală

 - diseminarea rezultatelor proiectului prin mijloace specifice instituției și in mass - media locală.

De asemenea, Consiliul județean a asigurat:

-         relația cu inițiatorul proiectului

-         raportările și defășurarea activităților propuse prin proiect

-         coordonarea și menținerea legăturii cu celelalte instituții implicate în proiect din județ

-    promovarea proiectului

-         identificarea unor noi oportunități de continuitate a proiectului după încheierea finanțării

 

 

7. Lecții învățate și riscuri/bariere identificate și depășite

Lecții  învățate:

-         campanii de informare a cetățenilor despre drepturile lor privind modalitățile de participare în actul decizional

-         dezbateri, consultări publice cu cetățenii despre activitățile din administrația publică și despre modul de luare a deciziilor, precum și de participare la ședințele publice ale autorităților locale

Riscuri: -neimplicarea cetățenilor în luarea deciziilor și în participarea la activitățile din administrația publică

Barierele/obstacolele întâmpinate și apoi depășite în derularea proiectului au fost: volum încărcat de activitate al persoanelelor responsabile din cadrul direcțiilor de specialitate, lipsa de timp a acestora, participarea la alte activități specifice compartimentului de specialitate, etc.

 

Se estimează că proiectul va avea impact și influență asupra unui număr important de beneficiari finali, care va cuprinde atât cetățeni (participanți la campania de informare – 10.000 persoane, beneficiari ai serviciilor publice oferite de instituțiile monitorizate – cca. 40.000 de persoane, ascultători ai emisiunii Dosarele Integrării Europene – cca. 6.000 de persoane),  cât și funcționari publici, astfel: corpul funcționarilor publici – 110.000 persoane către care rezultatele proiectului vor fi diseminate prin intermediul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici.