În cadrul Proiectului
PHARE 2005 - Consolidarea
Democrației în România, dezvoltat de către
Asociația Asistență și Programe pentru
Dezvoltare Durabilă -
Agenda 21 și Agenția Națională a Funcționarilor Publici și având
ca parteneri Societatea
Romană de Radio, Revista de
Economie și Administrație Locală, editată de Tribuna Economică, se derulează Proiectul ,,TRANSPARENȚĂ ȘI PARTICIPARE
ÎN ADMINISTRAȚIA PUBLICĂ', proiect care se implementează în municipiul București și județele Bacău,
Hunedoara, Sibiu și Teleorman.
Din judetul Teleorman au fost
selectate, pentru participarea la proiect: Consiliul Județean Teleorman, Primaria Municipiului Alexandria, Primaria Orașului Zimnicea
și Primaria Comunei Islaz.
1. Inițiator/beneficiari/parteneri -
Consiliul Județean
Teleorman - beneficiar și partener.
2. Scopul proiectului îl reprezintă
Ÿexperimentarea și
în România a modelului Consiliului Europei de evaluare a transparenței
instituționale și a nivelului de participare a cetățenilor la viața publică
(C.L.E.A.R.), prin aplicarea acestuia în 18 autorități și instituții publice
din cele 5 locații ale proiectului.
Ÿ Obiectivul general al proiectului îl reprezintă participarea cetățenilor la procesul de luare a
deciziilor la nivel local.
În conformitate cu scopul propus, proiectul a dezvoltat ca și obiective specifice:
- Organizarea unui complex de activități de informare a cetățenilor
privitor la cele mai eficiente forme de participare la viața publică și
promovare a modelelor de succes în atragerea cetățenilor în actul de guvernare
locală.
- Atragerea unor importante și diverse
resurse umane și structuri instituționale (instituții publice, autorități
locale, ONG-uri, mass-media, cetățeni, funcționari publici);
- Adaptarea modelului european la particularitățile
locale;
- Abordarea creatoare și inovativă a
modelului european (autoevaluarea completată cu intervievarea cetățenilor și
derularea unor proceduri alternative capabile să asigure o informație cât mai
completă și relevantă).
-Munca voluntară a unui grup de
monitori;
- Valorificarea eficientă a
parteneriatului public privat
Voluntarii
30 de tineri voluntari,
reprezentanți ai societății civile vor fi pregătiți
și vor participa la aplicarea
modelului C.L.E.A.R. și la realizarea campaniei de informare
care va cuprinde cca. 10.000 de cetățeni din cele 5 locații ale proiectului.
Cetățenii
Vor participa la
managementul proiectului prin desemnarea unui reprezentant în echipa lărgită de
coordonare
Vor fi
co-organizatori ai Zilelor cetățenilor
Vor coopera cu
autoritățile locale pentru îmbunătățirea instrumentelor și a metodelor de
atragere a cetățenilor la decizia locală
3. Durata implementării
Desfășurat pe perioada a 10 luni (1 decembrie 2007 30 septembrie
2008), proiectul își propune
să acționeze asupra celor 2 factori definitorii pentru democratizarea administrației publice:
instituțiile
publice și funcționarii publici, pe de o parte și cetățenii
pe de altă parte.
4. Resurse implicate
Ca și resurse implicate în cadrul instituțiilor locale
implicate, respectiv și în cadrul Consiliului Județean Teleorman s-au avut în
vedere următoarele:
·
reprezentanții locali vor fi incluși în echipa lărgită de
implementare a proiectului și vor participa la asigurarea unui management
eficient al proiectului la nivel local
·
vor sprijini activitatea voluntarilor, asigurându-le
accesul în instituții și facilități pentru aplicarea instrumentului C.L.E.A.R.
·
vor selecționa un reprezentant al instituției pentru
cursurile de formare și vor sprijini diseminarea informațiilor în interiorul
instituției
·
vor face publice rezultatele proiectului prin toate
mijloacele de care dispun, site, jurnaliști acreditați, publicații proprii
·
vor sprijini organizarea Zilelor cetățenilor și
organizarea activităților de dialog și consultare a cetățenilor din cadrul
acestora
5. Rezultatele sunt prezentate, după cum urmează:
Ca și partener si beneficiar în cadrul proiectului
Transparență și participare în administrația publică este și Consiliul
Județean Teleorman.
În calitate de beneficiar și partener pentru managementul proiectului la
nivel local, Consiliul Județean Teleorman a fost implicat
la nivel de organizare a activităților prevazute prin proiect, a monitorizat
activitățile desfășurate în cadrul proiectului, s-au completat și transmis
chestionarele adresate funcționarilor publici, a menținut legătura cu partenerii, media, a
asigurat managementul financiar al proiectului, a promovat și diseminat
activitățile și rezultatele proiectului.
Principalele rezultate ale
proiectului sunt:
-
Aplicarea metodologiei CLEAR in propria instituție - 2 componente: aspectele de ordin
general și chestionare aplicate;
- Elaborarea rapoartelor un raport narativ cu aspectele
generale și transmiterea bazelor de date rezultate în urma prelucrării
chestionarelor;
- Identificarea unui model de bună practică și transmiterea
informațiilor relevante pentru includerea acestuia in Ghidul de bune practici;
- Sprijin acordat monitorilor;
- Implicarea în organizarea campaniei de informare la nivel
local;
- Organizarea zilelor cetățeanului.
Alte rezultate ale proiectului sunt :
lCei 30 de voluntari - reprezentanți ai societății civile vor
dobândi competențe sporite în exercitarea responsabilităților lor civice și
sociale. Ei vor căpăta experiența necesară pentru monitorizarea
obiectivă a procesului de democrație locală, precum și experiența necesară
pentru o evaluare cât mai corectă a aplicabilității legislației în vigoare. Vor
învăța să comunice și inter-relaționeze eficient.
Cetățenii din grupul
țintă vor înțelege mai bine mecanismele și regulile care caracterizează o
guvernare transparentă, bazată pe principii etice bine definite și modul în
care pot fi participanți activi ai procesului de guvernare locală.
Funcționarii publici vor
beneficia de un instrument de evaluare propus de o instituție europeană care să
le indice gradul în care propriile instituții aplică legile transparenței și
care sunt principalele canale de atragere a cetățenilor în actul de decizie la
nivel local. Se estimeză că vor deveni mai deschiși față de cetățeni și că prin
luarea în considerare a rezultatelor evaluate își vor putea îmbunătăți propria
activitate și pe cea a instituțiilor în care lucrează.
Raportul de aplicare a metodologiei CLEAR. Un exemplar al raportului, tradus în limba engleză va fi
transmis Comitetului pentru Democrație Locală și Regională din cadrul
Consiliului Europei.
Ghidul de bune practici modele pentru perfecționarea managementului
instituțiilor publice și a calității serviciilor oferite cetățenilor.
Pliantul, fluturașii, materialele informative o mai bună informare a cetățenilor, premisa a comunicării eficiente dintre aceștia și funcționarii publici
6. Activități desfășurate
a) Pregătirea și lansarea proiectului
-
desemnarea unui membru coordonator în echipa lărgită de
coordonare a proiectului
-
diseminarea informației referitoare la proiect în cadrul
propriei instituții și în rândul cetățenilor prin publicarea pe propriul site,
publicații proprii și în presa locală
-
formarea echipei de lucru la nivel local (câte o persoană
pentru fiecare structură cuprinsă inclusiv responsabilul grupului de voluntari)
-
stabilirea metodologiei / instrumentelor specifice de
implementare a proiectului la nivel local
-
identificarea unor oportunități de susținere / dezvoltare
a proiectului la nivel local
b)
Grupul de voluntari
- sprijin in
selectarea grupului de voluntari
-
realizarea unor întâlniri periodice de
informare reciprocă:
a. cu privire la structura și activitatea
instituțiilor implicate în proiect
b. problemele identificate ca urmarea a
activității de monitorizare desfășurate (membrii echipelor de voluntari)
-
acordarea suportului necesar desfășurării
activității de monitorizare (facilitarea realizării interviurilor, a accesului
la ședințe, facilitarea accesului la informații, acordarea în limita
posibilităților a unui spațiu pentru întâlnirile voluntarilor)
-
valorificarea raportului
echipelor de monitori prin publicare, prezentarea în cadrul unor ședințe
interne, prezentarea în cadrul sesiunilor de formare de la nivel local, afișarea
pe site, etc.
c)
Cursuri de formare pentru
funcționari publici
- selecționarea funcționarilor publici participanți
câte 2 persoane/ institutie până pe 15 februarie. Criteriile pentru
selectionarea participanților: Poziția în ierarhia decizională în
cadrul instituției, dorința de a participa la reformarea propriei instituții,
astfel încât acesta să funcționeze pe baza legilor transparenței, capacitatea
de a influența elaborarea strategiilor și politicilor în cadrul instituției.
- asigurarea cheltuielilor de transport pentru cei doi
participanti la sesiunea de
formare.
d)Evaluarea CLEAR în instituții publice
-
asigurarea condițiilor si a suportului necesar pentru ca activitatea de evaluare să se poată
realiza în fiecare dintre cele 18 instituții participante
la proiect
Evaluarea s-a făcut atât
de către functionarii publici, cât și de către voluntari prin aplicarea
chestionarului propus de către Consiliul Europei, adaptat la condițiile
specifice din Romania.
- diseminarea raportului
de evaluare în propria institutie și către comunitate prin mass - media locală.
e) Emisiunea
radio Dosarele Integrării Europene
-
elaborarea unor propuneri de teme pentru
dezbateri radio, cu accent pe acele teme care au potențial ridicat în
eficientizarea activității autorităților /instituțiilor publice
-
delegarea unor participanți pentru emisiunile
radio
f)
Organizarea zilelor cetățeanului (pe parcursul a 2 zile)
-
realizarea fluturasilor necesari campaniilor
de informare a cetățenilor -
informații relevante privitoare la aspecte legale privind formele de
participare la actul de decizie și modele
de succes în consultarea cetățenilor și atragerea lor în elaborarea
politicilor publice practicate de
instituțiile cuprinse în proiect.
- organizarea in cea de-a doua zi - instituțiile
implicate în proiect planifică și desfășoară activitățile specifice (curente)
pentru consultarea cetățenilor (ex.
Comisii, consultări publice, consilii
consultative, etc.) în conformitate cu prevederile legale specifice pentru
fiecare tip de instituție.
Astfel, în județul Teleorman, organizarea Zilelor
cetățeanului s-a făcut la Zimnicea, unde au avut
loc consultări publice cu cetățeni unde s-a dezbătut strategia de dezvoltare a
orașului, de asemenea au fost discutate si diverse probleme ale cetățenilor de
interes public.
g)
Ghid
de bune practici
- sprijin acordat echipei de implementare în identificarea exemplelor de bună practică în activitatea instituțiilor implicate în proiect în domeniul transparenței si a implicarii cetățenilor în actul de decizie.
-
diseminarea ghidului la nivel local
h)
Conferinta de diseminare a rezultatelor proiectului
-
participarea la conferinta finală
-
diseminarea rezultatelor proiectului prin mijloace specifice instituției și in
mass - media locală.
De asemenea, Consiliul județean a asigurat:
-
relația cu
inițiatorul proiectului
-
raportările
și defășurarea activităților propuse prin proiect
-
coordonarea
și menținerea legăturii cu celelalte instituții implicate în proiect din județ
- promovarea proiectului
-
identificarea unor noi oportunități de continuitate a
proiectului după încheierea finanțării
7. Lecții învățate și riscuri/bariere identificate
și depășite
Lecții învățate:
-
campanii de informare a cetățenilor despre drepturile lor privind modalitățile de participare
în actul decizional
-
dezbateri, consultări
publice cu cetățenii despre activitățile din administrația publică și despre modul de luare a deciziilor, precum și de participare la ședințele publice
ale autorităților locale
Riscuri: -neimplicarea cetățenilor în luarea
deciziilor și în participarea la activitățile din administrația publică
Barierele/obstacolele întâmpinate și apoi depășite în derularea proiectului au fost: volum încărcat de activitate al persoanelelor responsabile din cadrul direcțiilor de specialitate, lipsa de timp a acestora, participarea la alte activități specifice compartimentului de specialitate, etc.
Se
estimează că proiectul va avea impact și influență asupra unui număr important
de beneficiari finali, care va
cuprinde atât cetățeni (participanți la campania de informare 10.000
persoane, beneficiari ai serviciilor publice oferite de instituțiile
monitorizate cca. 40.000 de persoane, ascultători ai emisiunii Dosarele
Integrării Europene cca. 6.000 de persoane),
cât și funcționari publici, astfel: corpul funcționarilor publici
110.000 persoane către care rezultatele proiectului vor fi diseminate prin
intermediul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici.